Ο εικονικός κόσμος του Metaverse επαναπροσδιορίζει την επικοινωνία και το marketing


Ο εικονικός κόσμος του Metaverse επαναπροσδιορίζει την επικοινωνία και το marketing

Παρά τις πολλές προβλέψεις για το επικείμενο τέλος του Facebook, αυτό παραμένει κραταιό στον ψηφιακό μας κόσμο, κόντρα σε όσους προαναγγέλλουν συστηματικά τον θάνατό του εδώ και αρκετά χρόνια. Ξεπερνώντας ή έστω αντιμετωπίζοντας μερικώς τις προκλήσεις, καταφέρνει και έχει έναν κυρίαρχο ρόλο.

Όμως στις τεχνολογικές επιχειρήσεις δεν αρκεί να φτάσεις μια φορά στην κορυφή για να παραμείνεις εκεί. Χρειάζεται να καινοτομείς διαρκώς και να επανεφευρίσκεις τον εαυτό σου. Να καταφέρνεις να είσαι στην ουσία ρηξικέλευθος, ανοίγοντας διαρκώς καινούργιους δρόμους και να μην επαφίεσαι στις δάφνες σου. Αυτό, το τελευταίο, είναι κάτι που το έχουμε δει εξάλλου πολλές φορές να συμβαίνει. Θυμίζω απλώς ονόματα όπως NOKIA, BlackBerry, ΙΒΜ ή Motorola.

Στο Facebook προφανώς και κατανοούν ότι για να διατηρήσουν την ισορροπία τους επάνω στο ποδήλατο της καινοτομίας θα πρέπει να συνεχίσουν να κάνουν πετάλι. Και ακριβώς αυτό κάνουν.

 

Τo Metaverse φιλοδοξεί να είναι η επανεφεύρεση του Facebook. Είναι νωρίς να πούμε αν θα πετύχει, καθώς δεν έχουμε διαπιστώσει ιδίοις όμμασι και στην πλήρη τους διάσταση τις δυνατότητές του, ώστε να κατανοήσουμε και τις προοπτικές του. Ωστόσο είναι σαφές ότι η τεχνολογία αυτή πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να τα καταφέρει.

H μετάβαση στην εικονική ή επαυξημένη πραγματικότητα δημιουργεί εντελώς νέα δεδομένα. Αλλάζει τον τρόπο επικοινωνίας και διάδρασης. Βάζει μια διάσταση gamification που για χρόνια ήταν ζητούμενο στην προσπάθεια να γίνει πιο εύκολη η μετάδοση μηνυμάτων και κυρίως η κατανόησή τους.

Αυτή η νέα συνθήκη δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες στον κλάδο της επικοινωνίας και του marketing, που αποτελεί πραγματικό οξυγόνο για την ανάπτυξη των metaverses (χρησιμοποιώ πληθυντικό διότι δεν θα είναι ένα αλλά πολύ περισσότερα). Αποκτούμε ένα νέο περιβάλλον προώθησης των εταιρικών μας μηνυμάτων, ακόμα πιο προσωποποιημένο, και – ως εκ τούτου- με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, καθώς αυξάνεται ακόμα περισσότερο το engagement του χρήστη. Διότι η ταύτισή του με ένα avatar σ’ ένα εντυπωσιακό παράλληλο ψηφιακό σύμπαν είναι εκ των πραγμάτων πιο έντονη από την απλή ανάγνωση ενός διαφημιστικού κειμένου, σε ένα δισδιάστατο banner μιας ιστοσελίδας για παράδειγμα. Δημιουργεί την αίσθηση μεγαλύτερης σύνδεσης μεταξύ του πομπού και του δέκτη του μηνύματος, σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους. Προσθέτει εντελώς νέα προϊόντα και υπηρεσίες διαφήμισης και επικοινωνίας.

Για παράδειγμα, δεν θα έχουμε άλλα βαρετά εταιρικά newsletters, αλλά το avatar ενός trendy brand ambassador θα μας εξηγεί τα εταιρικά επιτεύγματα και τις πολιτικές της εταιρείας μέσα από μια ψηφιακά βιωματική εμπειρία.

Και όσο περισσότερο οι χρήστες θα μπαίνουμε στον εικονικό κόσμο, τόσο πιο αποτελεσματικές θα είναι οι ενέργειες επικοινωνίας και PR που θα κάνουν οι εταιρείες, γνωρίζοντας καλύτερα τους καταναλωτές μέσω των ψηφιακών αντικατοπτρισμών αλλά και των αντίστοιχων παραμορφώσεών τους.

Αυτή είναι εξάλλου και η βασική προσέγγιση των "ευφυών σχέσεων" της θεωρίας που έχω διαμορφώσει και παρουσιάζω στο Certificate in Digital Marketing της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης: ο μετασχηματισμός της επικοινωνίας με τα εργαλεία και τις τεχνικές της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, σ’ ένα εντελώς νέο και πολυδιάστατο περιβάλλον που δημιουργεί νέες ευκαιρίες προώθησης του εταιρικού μας αφηγήματος.

Σε αυτό το πλαίσιο η μόνη πεπερασμένη διάσταση είναι ο χρόνος του χρήστη που παραμένει "εγκλωβισμένος" στο συμβατικό 24ωρο. Ο ψηφιακός χώρος και οι δυνατότητες δράσης του σε αυτόν επεκτείνονται στο άπειρο.

Αυτό δεν σημαίνει ότι οδεύουμε σε μια ολοκληρωτική μετάβαση της επικοινωνίας στην εικονική πραγματικότητα. Έχουμε εξάλλου αρκετό χρόνο μπροστά μας μέχρι να ξεκαθαρίσουν τα τεχνολογικά δεδομένα. Θα πρέπει για παράδειγμα να δούμε πώς τα metaverses θα ενυπάρχουν στα κινητά μας τηλέφωνα, τα οποία είναι οι βασικές μας τεχνολογικές συσκευές αυτή τη στιγμή. Και βέβαια έχει σημασία να πούμε ότι η τεχνολογία αυτή δεν μπορεί να αναπτυχθεί εάν δεν υπάρξουν υψηλότερες ταχύτητες και περισσότερες υποδομές. Δηλαδή όταν στο κέντρο της Αθήνας δυσκολευόμαστε συχνά να κάνουμε zoom call με video, αναρωτιέμαι πόσο γρήγορα θα μπορέσουμε να μπούμε στο metaverse!

Όμως τα νέα δεδομένα είναι ήδη μπροστά μας. Τα νέα εργαλεία δημιουργούν την ανάγκη νέων στρατηγικών επικοινωνίας. Θα χρειαστεί να γίνουν σημαντικές αναπροσαρμογές. Δεν θα αρκεί για παράδειγμα μια προσαρμογή της καμπάνιας στα social media, αλλά μια εντελώς νέα προσέγγιση.

Χρειάζονται εντελώς νέα επικοινωνιακά αφηγήματα, σχεδιασμένα με βάση το νέο τεχνολογικό περιβάλλον. Απαιτείται να χτίσουμε νέες κοινότητες χρηστών -πελατών και κυρίως να τους δημιουργήσουμε νέες εικονικές εμπειρίες που θα οδηγούν σε εικονική αλλά και πραγματική κατανάλωση.

Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι ακόμα και σε αυτόν τον εικονικό κόσμο των metaverses, σημασία στην εταιρική επικοινωνία θα συνεχίσουν να έχουν οι αξίες. Αν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες δεν νοηματοδοτούνται από κάποιες σταθερές και σημαντικές αξίες, απλώς θα είναι φούσκες που θα παρουσιάζονται εικονικά αλλά θα σκάνε πραγματικά.

* Ο Παναγιώτης Κακολύρης είναι COO & Head of Strategy της εταιρείας στρατηγικής επικοινωνίας SOCIALDOO και διδάσκει reputation management και intelligent relations στο Certificate in Digital Marketing της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

 

ΠΗΓΗ:myvolos.net




H στρατηγική του ψηφιακού μάρκετινγκ είναι ένας συντονισμένος σχεδιασμός και εφαρμογή ψηφιακών μέσων και τεχνικών μάρκετινγκ με σκοπό την προβολή, την ευαισθητοποίηση και την αποτελεσματικότητα της επιχείρησης στον ψηφιακό χώρο

Μάθε περισσότερα


Ποια είναι η διαφορά μεταξύ ψηφιακού μάρκετινγκ και μέσων κοινωνικής δικτύωσης;

Μάθε περισσότερα


Η τεχνητή νοημοσύνη έχει ήδη αλλάξει τον τρόπο που οι επωνυμίες επικοινωνούν με τους πελάτες και τον τρόπο διαχείρισης των καμπανιών μάρκετινγκ. Από την άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης, το τοπίο του ψηφιακού μάρκετινγκ έχει αναδιαμορφωθεί δραστικά.

Μάθε περισσότερα

_
-